Escenarios de la experiencia estética en el aprendizaje Scenes of learning’s aesthetics experience

Main Article Content

Luis Alfonso Rubio Pardo

The present article intents to describe and examine some school experiences lived during the execution of a work that suggests the link of music and literatura as an essential element to the teaching of the Spanish Language. The aim is  to create a space to the emergence of an aesthetic experience that bring together the student, the teacher in an educational process evermore significant and coprehensive.

Abstract

The present article intents to describe and examine some school experiences lived during the execution of a work that suggests the link of music and literatura as an essential element to the teaching of the Spanish Language. The aim is  to create a space to the emergence of an aesthetic experience that bring together the student, the teacher in an educational process evermore significant and coprehensive.

El presente artículo se propone describir y examinar algunas experiencias escolares vividas durante la realización de un trabajo que propone la vinculación de la música y la literatura como elemento esencial para la enseñanza de la asignatura de lengua castellana, procurando forjar un espacio para el surgimiento de una experiencia estética que reúnan al estudiante, al maestro y a la escuela en un proceso formativo cada vez más significativo e integral.

Keywords:
Experiencia estética, música y literatura, sentidos éticos, educación estética, polifonía en la escuela
Aesthetic experience, music and literature, ethic sense, aesthetic education, school polyphony

Dimensions

PlumX

Visits

369

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bárcena, F. (2000). El aprendizaje como acontecimiento ético. Sobre las formas del aprender. Enrahonar, No. 31, pp. 9-33. Madrid: Departamento de teoría e historia de la educación, Universidad Complutense de Madrid.

Barenboim, D. (2008). El sonido es vida. El poder de la música. Bogotá: Norma. Bloom, H. (1995). El canon occidental. Barcelona: Anagrama.

Larrosa, J. (1995). Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes.

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma. Revista de psicología, ciènces de l’educació i de l’esport, No. 19, pp. 87-112.

Lomas, C., y Jurado, F. (2015). Los libros de texto: ¿Tradición o innovación? Bogotá: Magisterio.

Max Neef, M. (1992). De la esterilidad de la certeza a la fecundidad de la incertidumbre. Obtenido desde https://docplayer.es/88192540-De-laesterilidad-de-la-certeza-a-la-fecundidad-delaincertidumbre-1-manfred-max-neef-premionobel-alternativo-chile.html

Schröder, G., y Breuninger, H. (2005). Teoría de la cultura. Buenos Aires: FCE.

APA

Rubio Pardo, L. A. . (2020). Escenarios de la experiencia estética en el aprendizaje. Educación y Ciudad, (39), 97–107. https://doi.org/10.36737/01230425.n39.2020.2336

ACM

[1]
Rubio Pardo, L.A. 2020. Escenarios de la experiencia estética en el aprendizaje. Educación y Ciudad. 39 (Jul. 2020), 97–107. DOI:https://doi.org/10.36737/01230425.n39.2020.2336.

ACS

(1)
Rubio Pardo, L. A. . Escenarios de la experiencia estética en el aprendizaje. Educ. ciudad 2020, 97-107.

ABNT

RUBIO PARDO, L. A. . Escenarios de la experiencia estética en el aprendizaje. Educación y Ciudad, [S. l.], n. 39, p. 97–107, 2020. DOI: 10.36737/01230425.n39.2020.2336. Disponível em: http://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/2336. Acesso em: 18 may. 2024.

Chicago

Rubio Pardo, Luis Alfonso. 2020. “Escenarios de la experiencia estética en el aprendizaje”. Educación y Ciudad, no. 39 (July):97-107. https://doi.org/10.36737/01230425.n39.2020.2336.

Harvard

Rubio Pardo, L. A. . (2020) “Escenarios de la experiencia estética en el aprendizaje”, Educación y Ciudad, (39), pp. 97–107. doi: 10.36737/01230425.n39.2020.2336.

IEEE

[1]
L. A. . Rubio Pardo, “Escenarios de la experiencia estética en el aprendizaje”, Educ. ciudad, no. 39, pp. 97–107, Jul. 2020.

MLA

Rubio Pardo, L. A. . “Escenarios de la experiencia estética en el aprendizaje”. Educación y Ciudad, no. 39, July 2020, pp. 97-107, doi:10.36737/01230425.n39.2020.2336.

Turabian

Rubio Pardo, Luis Alfonso. “Escenarios de la experiencia estética en el aprendizaje”. Educación y Ciudad, no. 39 (July 9, 2020): 97–107. Accessed May 18, 2024. http://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/2336.

Vancouver

1.
Rubio Pardo LA. Escenarios de la experiencia estética en el aprendizaje. Educ. ciudad [Internet]. 2020 Jul. 9 [cited 2024 May 18];(39):97-107. Available from: http://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/2336

Download Citation