El desempeño,la privaticación,los profesionales de la educación y el estado

Contenido principal del artículo

Stephen Ball

Licenciado en Sociología (con honores) de la Universidad de Essex, Reino Unido; cursó una maestría en Estudios Sociológicos en la Universidad de Sussex en donde recibió su doctorado. Ha sido conferencistanen Educación en King / s College en Londres. Actualmente es Profesor de Sociología de la Educación de la Cátedra Karl Mannheim y de Estudios de Política del Instituto de Educación de la Universidad de Londres en el Reino Unido.Editor de diversas publicaciones en educación y políticas públicas

Resumen

Este artículo discute y analiza tres aspectos de la política educativa; estos aspectos son: i) el desempeño
entendido como la tecnología y la forma de regulación y reglamentación que utiliza juicios, comparaciones y demuestra como medidas de· la productividad o de resultados la valoración de individuos y de organizaciones; ii) la privatización, entendida como la utilización de distintas formas de mercado para reformar las instituciones públicas del sector educativo, (privatización endógena) o la presencia de proveedores privados que ofrecen servicios educativos (privatización exógena); iii) los cambios en las formas y modalidades en la cual el estado, se transforma de un gobierno, (burocracia y administración) a un control (ejercido por empresas y redes). En el centro de esta infraestructura de la política coloco al profesor, al maestro. - al profesional de la educación- como sujeto de la reforma educativa. Clasifico también, de forma amplia, tres distintos tipos de literatura y, lo que destaco con mayor importancia, asumo una posición personal dentro de una intersección caracterizada por incitaciones y seducciones inmersas en la reforma del sector educativo

Palabras clave:
Desempeño, Privatización, Profesionales de la Educación, Políticas Publicas en Educación

Dimensions

PlumX

Visitas

365

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Referencias

Ball, S. J. Education Ple: Understanding private sector

participation in public sector education, Routledge,

London. 2007a.

Ball, S. J. Privatising Education, Privatising Education

Policy, Privatising Educational Research: network

governance and the 'competition state'. The Routledge

Lecture, In British Educational Research Association

London. 2007b.

Baumann, Z. Modernity and Ambivalence, Oxford:

Polity Press. 1991.

Bernstein, B. Pedagogy Symbolic Control and Identity,

Taylor and Francis, London. 1996.

Broadhead, L.-A. and Howard, S. The Art of Punishing:

The Research Assessment Exercise and the Ritualisation

of Power in Higher Education, Education Policy Analysis

Archives, 6. 1998.

Butler, J. Undoing Gender, Routledge, New York and

London. 2 004.

Campbell, C., Evans, J., Askew, S., Hughes, M. and

McCallum, B. Evaluation of Education Partnership

Boards, Institute of Education, University of London,

London. 2 004.

Canaan, J. A Funny thing happened on the way to

the (European Social) forum: or how new forms of

accountabilit:)T are transforming academic's identities

and possible responses. 2008.

Davies, B. and Petersen, E. B. Neo-Liberal discourse

and the academ;-: the f orestalling of ( collective)

resistance, Learning and Teaching in the Social Sciences,

, 77-79. 2005.

Davies, B. and Petersen, E. B. Neo-Liberal discourse and

the academy: the f orestalling of ( collective) resistance,

Learning and Teaching in the Social Sciences, 2, 77-97.

Dillabough, J .A. 'Gender poli tics and conceptions of the

modern teacher: women, identity and professionalism'.

British J ournal of Sociology of Education, 2 O, 3 7 3-94.

Falk, C. 'Sente11cing learners to life'. Theory, Technology

and Culture, 22, 19-27. 1999.

Foucault, M. Discipline and Punish. Harmondsworth:

Penguin. 197 9.

Foucault, M. The Subject and Power: afterword to, In

Michel Foucault: Beyond Structuralism and

Hermeneutics (Eds, Dreyfus, H. and Rabinow, P.)

University of Chicago Press, Chicago. 1983.

Gee, J. New people in new worlds: networks, the new

capitalism and schools, In Multiliteracies: literacy

learning and the design of social futures (Eds, Cope, B.

and Kalantzis, M.) Routledge, London.1999.

Gray, A. Contract Culture and target fetishism:

the distortive effects of output measures on local

regeneration programmes, Local Economy, 11 (4), 343

- 357. 1997.

Hunter, I. Assembling the School, In Foucault and

Political Reason: Liberalism, neo-liberalism and

rationalities of government(Eds, Barry, A., Os borne, T.

and Rose, N.) UCL Press, London. 1996.

Jessop, B. The rise of governance and the risks of

failure'. International Social Science J ournal, 5 O

(155), 29-45. 1998.

Kickert, W J. M., Klijn, E. H. and Koppenjan, J. F.

M. Managing networks in the piblic sector: Findings

and Reflections, In Managing Complex Networks:

Strategies fo the Public Sector(Eds, Kickert, W J. M.,

Klijn, E. H. and Koppenjan, J. F. M.) Sage, Thousand

Oaks: CA. 1997.

Latour, B. Science in Action: Hov to follow scientist and

engineers through society. Cambridge, MA: Harvard:,

University Press. 1987.

Leys, M. (2001) Market-Driven Poli tics, Verso,

London.

Lyotard, J. -F. The on Knowledge,

Manchester.1984. Postmodern Condition: A Report

Manchester University Press,

MacKinnon, D. Managerialism, governmentality and

the state: a neo-Foucauldian approach to local economic

governance, Political Geography, 19, 293-314. 2000.

MacKinnon, D. Managerialism, governmentality

and the state: a neo-Foucauldian approach to local

economic governance, Political Geography, 19 ( 3),

- 314. 2000.

Mahony, P., Hextall and Menter, I. Threshold assessment

and performance management: modernizing or

masculinizing teaching in England, Gender and

Education, 16, 131-149. 2 004a.

Mahony, P., Menter, I. and Hextall The emotional

impact of performance-related pay on teachers in

England, British Educational Research Journal, 30,

-456. 2004b.

Mackenzie, R. and Lucio, M.M. 'The realities of

regulatory change: beyond the fetish of deregulation'.

British Journal of Sociology, 39, 499-314. 2005.

Marinetto, M. 'Governing beyond th~ centre: a critique

of the anglo-governance school'. Political Studies, 51,

-608. 2003.

Morley, L. Quality and Power in Higher Education,

Open University Press, Maidenhead. 2003.

Nevvman, J. Modernising Governance: New Labour,

Policy and Society, Sage, London. 2001.

Nietzsche, F. Untimely Meditations, Cambridge:

Cambridge University Press. 19 8 3.

O'Flynn, G. and Petersen, E. B. The 'good life' and

the 'rich portfolio': young women, schooling and neoliberal

subjectification, British J ournal of Sociology of

Education, 28,459-472. 2007.

O'Sullivan, D. Cultural Politics and Irish Education

since the 19 50s: Policy Paradigms and Power, Institute

of Public Administration, Dublin. 2005.

Patrinos, H. A. Education Contracting: Scope for Future

Research, In Mobilizing the Prívate Sector for Public

Educationco-sponsored by the World Bank, Kennedy

School of Government, Harvard University. 2005.

Perryman, J. Panoptic performativity and school

inspection regimes: disciplinary mechanisms and life

under special measures J ournal of Education Policy, 21,

-161. 2006.

Perryman, J. Inspection and Emotion, Cambridge

J ournal of Education, 3 7, 17 3-190.

Power, M. The audit explotion. London:

Demos.2007 .1994.

Richards, D. and Smith, M.J. Governance and public

policy in the United Kingdom. Oxf ord: Oxf ord

University Press. 2002.

Rose, N. Governing ''advanced'' liberal democracies,

In Foucault and Political Reason: Liberalism, neoliberalism

and rationalities of government(Eds, Barry,

A., Osborne, T. and Rose, N.) UCL Press, London.

Saltman, K. J. Collateral Damage: Corporatizing public

schools - A threat to democracy, Rowan and Littlefield,

Lanham: Maryland. 2002.

Saltman, K. J. The Edison Schools: Corporate Schooling

and the Assault on Public Education, Routledge, New

ork. 2005.

Shore, C. and Wright, S. Audit Culture andAnthropology:

neo-liberalism in British Higher Education, El

desempeño, la privatización, los profesionales de

la educación y el estado. The Journal of the Royal

Anthropological Institute, 5, 5 57-57 5. 1999.

Slater, D. and Tonkiss, F. Market Society, Polity Press,

Cambridge.2001.

Sparkes, A. C. Embodiment, academics and the audit

culture: Astory seeking consideration, Qualitative

Research, 7. 2 007.

Strathern, M. 'Improving ratings: audit in the British

university system'. European Review, 5, 305 - 21.

ViTincent-J ones, P. The newpublic contracting: regulation,

responsiveness, relationality. Oxf ord: Oxf ord University

Press. 2006.

Yeatman, A. The New Contractualism: Management

Reform or a New Approach to Governance?, In New

Ideas, Better Government(Eds, Davis, G. and Weller,

P.) Allen and Unwin, St Leonards, Australia. 1996.

Zambeta, E. Modernisation of Educational Governance

in Greece: from state control to state steering, European

Educational Research Journal, 1, 637-655. 2002.

APA

Ball, S. (2015). El desempeño,la privaticación,los profesionales de la educación y el estado. Educación y Ciudad, (14), 115–137. https://doi.org/10.36737/01230425.n14.135

ACM

[1]
Ball, S. 2015. El desempeño,la privaticación,los profesionales de la educación y el estado. Educación y Ciudad. 14 (dic. 2015), 115–137. DOI:https://doi.org/10.36737/01230425.n14.135.

ACS

(1)
Ball, S. El desempeño,la privaticación,los profesionales de la educación y el estado. Educ. ciudad 2015, 115-137.

ABNT

BALL, S. El desempeño,la privaticación,los profesionales de la educación y el estado. Educación y Ciudad, [S. l.], n. 14, p. 115–137, 2015. DOI: 10.36737/01230425.n14.135. Disponível em: https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/135. Acesso em: 22 nov. 2024.

Chicago

Ball, Stephen. 2015. «El desempeño,la privaticación,los profesionales de la educación y el estado». Educación y Ciudad, n.º 14 (diciembre):115-37. https://doi.org/10.36737/01230425.n14.135.

Harvard

Ball, S. (2015) «El desempeño,la privaticación,los profesionales de la educación y el estado», Educación y Ciudad, (14), pp. 115–137. doi: 10.36737/01230425.n14.135.

IEEE

[1]
S. Ball, «El desempeño,la privaticación,los profesionales de la educación y el estado», Educ. ciudad, n.º 14, pp. 115–137, dic. 2015.

MLA

Ball, S. «El desempeño,la privaticación,los profesionales de la educación y el estado». Educación y Ciudad, n.º 14, diciembre de 2015, pp. 115-37, doi:10.36737/01230425.n14.135.

Turabian

Ball, Stephen. «El desempeño,la privaticación,los profesionales de la educación y el estado». Educación y Ciudad, no. 14 (diciembre 9, 2015): 115–137. Accedido noviembre 22, 2024. https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/135.

Vancouver

1.
Ball S. El desempeño,la privaticación,los profesionales de la educación y el estado. Educ. ciudad [Internet]. 9 de diciembre de 2015 [citado 22 de noviembre de 2024];(14):115-37. Disponible en: https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/135

Descargar cita