Published: 2019-10-04

240 years of teaching profession in Colombia

240 años de profesión docente en Colombia

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2143

Hernando Bayona-Rodríguez, Luz Adriana Urrego-Reyes

15-26 | | Visitas 3687 | Downloads 3892

The role of the teacher in the contemporary school and his relations with the teaching professional development and the new technologies

El lugar del maestro en la escuela contemporánea y sus relaciones con la profesionalización docente y las nuevas tecnologías

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2145

Lizeth Lorena Bernal-Delgado

27-36 | | Visitas 1024 | Downloads 541

The constitution of teachers in the framework of networks and groups: The case of the network “Teachers in collective”

La constitución de los maestros en el marco de las redes y colectivos: el caso de la red “Maestros en Colectivo”

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2146

Óscar Leonardo Cárdenas-Forero, María Liliana Benítez-Agudelo, Sonia Milena Uribe-Garzón

37-46 | | Visitas 608 | Downloads 418

Performada ethics-arracachas to power. Innovate from philosophy and the arts with a performative research hotbed

Ética Performada, Arracachas Al Poder. Innovar desde la filosofía y las artes con un semillero performativo de investigación

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2147

Rafael Eduardo Sarmiento-Zárate

47-56 | | Visitas 472 | Downloads 357

Ancestral and traditional knowledge linked to pedagogical practice from an intercultural approach: a study carried out with teachers of sciences in initial training

Saberes ancestrales y tradicionales vinculados a la práctica pedagógica desde un enfoque intercultural: un estudio realizado con profesores de ciencias en formación inicial

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2148

Marisol Uribe-Pérez

57-71 | | Visitas 9297 | Downloads 10020

School Counselor More Than A Pedagogue: ¿A change of Paradigm? Or just ¿A change in our Functions?

Orientador(a) Escolar. Más Que Un Pedagogo/a. ¿Un cambio de Paradigma? O solamente un cambio en nuestras funciones

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2149

Carlos Borja

73-90 | | Visitas 4231 | Downloads 2482

The challenges of educational innovations today: Teachers, schools and innovation centers

Los retos de las innovaciones educativas hoy: Los docentes, las escuelas y los centros de innovación

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2150

Ferley Ortiz-Morales

91-101 | | Visitas 4973 | Downloads 2855

Teachers who systematize their experience: roads and reflections regarding education for entrepreneurship: case Caldas and Risaralda

Maestros y maestras que sistematizan su experiencia: caminos y reflexiones en torno a la educación para el emprendimiento: caso Caldas y Risaralda

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2151

Claudia Marcela Guarnizo Vargas, Jairo Rodrigo Velásquez Moreno, Claudia Patricia Jiménez Guzmán, Beatriz Helena Álzate Gómez

103-114 | | Visitas 415 | Downloads 326

The reflexive teacher, an open posture to action for change

El maestro reflexivo, una postura abierta a la acción para el cambio

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2152

Daniel Jiménez Jaimes

115-123 | | Visitas 1389 | Downloads 660

Considerations on research in math education in Colombia

Consideraciones sobre la investigación en educación matemática en Colombia

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2153

Iván Darío Flórez Rojano, Nelly Yolanda Céspedes Guevara

125-136 | | Visitas 1173 | Downloads 741

Challenges and risks as promoters of good teaching in memorable teachers

Desafíos y riesgos como promotores de buena enseñanza en profesores memorables

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2154

Sebastián Adolfo Trueba

137-146 | | Visitas 292 | Downloads 233

The participation of the student council as a reference for the construction of democratic culture and citizenship at the Villas del Progreso IED School

La participación del consejo estudiantil como referente para la construcción de cultura democrática y ciudadanía en el colegio villas del progreso IED

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2155

Edie de Jesús Gómez-Marrugo

147-154 | | Visitas 1030 | Downloads 667

“Eina”. The to knit and disarm of a teacher

“Eina ” el tejer y des-tejer de una maestra

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2156

Tadiana Guadalupe Escorcia Romero

155-162 | | Visitas 592 | Downloads 545

Resist in the profession: A look at the training and experience of newly graduated teachers

Resistir en la profesión: una mirada de la formación y la experiencia de maestras recién egresadas

https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2157

Laura Jessenia Ramírez Gómez, Diana Carolina Espitia Artunduaga

163-175 | | Visitas 394 | Downloads 281